domingo, 1 de julio de 2012

Un apunt biogràfic de Dionís Baixeras

L'any 1862 la ciutat de Barcelona va veure néixer qui esdevingué un dels més destacats paisatgistes del tombant de segle: Dionís Baixeras i Verdaguer. 

Dionís Baixeras
Riera de Sant Joan i carrer Més Alt de Sant Pere,
Grafit i carbó s/paper, 1907.
Arxiu Històric de la Ciutat, Barcelona.

Va començar la seva  formació a l’Escola de Belles Arts de la Llotja i va seguir el camí que havia iniciat el seu gran mestre Antoni Caba. Aviat arrelà la seva obra en el realisme pictòric amb paisatges que mostraven la llum i la vida dels mariners i de les costes catalanes, així com l'essència i els personatges de les terres del Pirineu. Gràcies al seu acuradíssim procés de treball, el pintor va farcir la seva obra d’interessants esbossos i dibuixos que avui dia ens ajuden a documentar la seva pintura.

Dionís Baixeras
Grafit s/paper, 10 x 21 cm. Col·lecció particular.

L’any 1907 arrel d’un pla de reforma urbanística que comportava la demolició d’una part de la ciutat de Barcelona, l’Ajuntament va convocar un concurs en què es demanava als aspirants material gràfic d’aquells indrets que es veurien afectats per la remodelació. Gràcies a la impecable tècnica gràfica de  Baixeras, els seu dibuixos van obtenir el major èxit i a més, amb el pas dels decennis representen un importantíssim document històric des d’on descobrir una Barcelona ja inexistent.
Al llarg de la seva carrera va conrear un gran èxit com a pintor, tot participant en nombroses exposicions. Va començar exposant a la Sala Parés el 1882, i poc temps després va estar present en l’Exposició Internacional de 1888, les Exposiciones de Belles Arts de Barcelona, els Salons de París, les Exposicions Nacionals de Madrid, l’Exposició Internacional d’Anvers, el Saló de Munic, l’Exposició de Gant, l’Exposició Universal de París, l’Exposició Universal i Internacional de Brussel·les i l’Exposició Internacional de Buenos Aires, entre d’altres.

Dionís Baixeras
Jove pescador, oli s/tela. Musée La Piscine (Roubaix).

Dionís Baixeras també participà en la decoració d’interiors, tot deixant un destacat llegat que no podem deslligar de la seva prolífica carrera com a pintor. Així doncs, la seva pinzellada es pot admirar al Paranimf de la Universitat de Barcelona (tres plafons de més de sis mestres d'amplada executats el 1883, 1884 i 1885) i a la cúpula del Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat (1926-1927). Sense oblidar les pintures pel despatx de l'alcalde de Barcelona (1910-1911) que van ser retirades durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930), i les composicions que elaborà destinades al Seminari Conciliar (1903-1904) i a la capella dels dominics de Barcelona, que malauradament la Guerra Civil va convertir en víctimes de les flames.  (1935)

Dionís Baixeras
El miracle de la multiplicació dels pans i els peixos,
oli s/tela, 131 x 253 cm. Col·lecció particular.

La seva obra situa aquest destacat autor en el realisme pictòric i endinsa el seu treball en el naturalisme, delectant-nos amb un art molt proper al que a França havia realitzat Jean-François Millet. Així doncs, podem afirmar que l'obra de Dionís Baixeras és un destacat puntal d'un dels períodes artístics més fructífers de la pintura catalana, i admirar-la suposa recòrrer nombrosos paratges i atmosferes del tombant de segle.


No hay comentarios:

Publicar un comentario